Porotci
posuzovali celkem 42 děl. Soutěžilo se ve třech kategoriích:
1.
dětská literatura (hlavní kategorie, koresponduje s pravidly mezinárodní
soutěže),
2.
didaktická literatura,
3.
předmětová pohádka.
Nesmírně
si vážíme všech, kteří se nezištně zapojili do soutěže. Mezi autory se
objevili stálí přispěvatelé Knihovny hmatových knížek (6 děl), většinou
však noví (36). Soutěžili jednotlivci i skupiny, zapojily se i děti.
Mnohá díla vznikla na základě studentských seminářů. Soutěžili mj. studenti UK
v Praze (22 děl), MU v Brně (5), Arcibiskupského gymnázia
v Praze (4), JČU v Českých Budějovicích (2), ZUŠ Ledeč nad Sázavou
(skupina) aj.
Zaznamenali
jsme velmi rozdílnou úroveň děl: ti, kteří svá díla konzultovali, vytvořili vesměs
velmi zdařilá díla. Nekonzultované práce bohužel mnohokráte nevyhověly
požadavkům hmatové ilustrace.
Všem,
kteří se napříště chtějí věnovat výrobě dalších knížek, nabízíme seminář: navštívíme
vás, přivezeme množství hotových knížek a přímo na nich ukážeme, jakých
kritérií si při tyflografické tvorbě všímat. Neváhejte tuto možnost využít,
vyvarujete se tak zbytečných chyb a vaše dílo může být mnohem kvalitnější.
Ať
už se práce povedly více či méně, velice si ceníme práce a námahy každého
soutěžícího.
Tentokráte
se v soutěži objevilo množství děl s textem v Braillově písmu
psaném ručně. Bohužel jen sporadicky byli jejich pisatelé schopni psát správně,
navíc na zalaminovaný papír, který v Pichtově stroji je jako živý
a velmi těžko se v něm drží řádky; body, které nejsou zcela důkladně
vymačknuté, se mohou vracet. Ruční psaní Braillu pro uvedené obtíže
nedoporučujeme. Navíc pořadatelé nabízejí soutěžícím zdarma vytisknout text
v soutisku Braillova písma a černotisku, není důvod nabídku nevyužít.
Aby Braill byl čitelný, je třeba jej použít ve standardním provedení
a velikosti. Korálky jsou možná zajímavé během tvorby, ale pro čtení textu
v Braillu hmatem jsou zcela nepoužitelné. Díla s nečitelně pořízeným
textem nelze bohužel zařdit do knihovny, ani kdyby měly zdařilou obrázkovou
část!
I když
v následujících řádcích zazní kromě pochval též mnohá kritika, jsme si
vědomi skutečnosti, že kdo nic nedělá, nic nepokazí. Proto prosíme autory
knížek, a to zejména ty, jejichž práce byly nepříznivě ohodnoceny, aby
kritiku přijali jako zpětnou vazbu, pomoc a podnět pro eventuální budoucí
práci. Hluboce se skláníme před každým, kdo takto nezištně věnoval svůj čas
a energii pro dobrou věc a nebál se pustit do neznáma.
Shledáváte-li
projekt podpory tvorby hmatově ilustrovaných knih smysluplným a chtěli
byste jej podpořit, pomůže každý váš příspěvek. Případné finanční dary
posílejte na účet, který je zřízen výhradně k tomuto účelu:
2600312541/2010. Napíšete-li nám kontaktní údaje, rádi vám poděkujeme, zájemcům
zašleme potvrzení o daru, případně dle dohody uvedeme vaše logo.
Způsob hodnocení
Každé
dílo důkladně prohlédl každý z porotců, vidící hodnotitelé s klapkami
na očích, aby i jejich dojem byl v první řadě hmatový. Tato fáze
posuzování trvala cca 6 hodin, díla zatím nebyla rozdělena do kategorií.
Porota
postupně – během následujících 9 hodin – rozřadila soutěžní práce do
několika skupin podle kvality díla (počet prací v jednotlivých skupinách
nebyl nikterak limitován). O postupu prací hodnotitelé debatovali, poté hlasovali,
postupným výběrem se blížili k ohodnocení děl nejlepších.
V prvním
kole bylo vyřazeno 9 děl, která bohužel nesplňovala nebo splňovala jen
velmi omezeně pravidla soutěže a požadavky hmatové ilustrace, resp.
hmatového prohlížení. Ale i jejich autorům bychom rádi vyjádřili obdiv za
množství práce při tvorbě.
Z druhého
kola – opět po rozpravě a hlasování – do dalšího posuzování nepostoupilo dalších
7 děl.
V soutěži
v tuto chvíli zůstalo 26 děl, které byly posouzeny jako zdařilé. Jejich
autoři odvedli opravdu dobrou práci!
Porotci
detailně hodnotili řemeslnou úroveň, vnímavost autorů pro požadavky hmatového
znázornění, výběr materiálu, námět a úroveň textu.
Dalších
11 děl poté neprošlo sítem třetího kola, výběr se zúžil na 15 prací.
Následovala
nejdelší debata porotců o tom, které dílo má postoupit do finále, někde
panovala okamžitá shoda, jinde zůstal otazník. Hodnotitelé znova podrobně
zkoumali každou práci, oceňovali klady, upozorňovali na nedostatky
a chyby.
8 děl
nakonec zůstalo v těsném závěsu za nejvyšší finálovou skupinou. Ačkoliv
některá z nich nevyhověla nedostatečným počtem stran pravidlům, pro vyšší
kvalitu hmatové části prošla výše než díla s požadovanými nejméně 5
stránkami.
Teprve
ve finále, kde se ocitlo 7 prací, byla díla rozdělena dle soutěžních
kategorií a každá kategorie byla hodnocena zvlášť. Hlavní kategorii dětské
beletrie zastupovala tři díla, didaktickou kategorii také tři. Jediná
předmětová pohádka se stala automaticky vítězným dílem této kategorie.
Zdařilá
díla budou zařazena do Knihovny hmatových knížek, kterou provozuje Asociace
rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR, o.s. Budou
tak k dispozici nevidomým čtenářům po celé ČR.
Výsledky
(podrobnější hodnocení níže)
Knihy, které nevyhověly
kritériím soutěže
(dle abecedního pořádku)
Adélka a drak
Aprílová škola
Hmatové pexeso
Hmatová poezie
Kdo chce koťátko
Komu sluší dlouhé uši
Malý Alenáš
Včelka Mája – Operace žížaly Maxy
Zvířátka
Díla, která ve druhém
kole vypadla ze soutěže
(dle abecedního pořádku)
Alenka v kraji divů
Barvičky
Hádanky b
Hádanky c
O zelené hruštičce
O zvědavém štěňátku
Škola v přírodě
Díla, která ve třetím
kole vypadla ze soutěže
(dle abecedního pořádku)
Copak je to za dobroty
Eva léčí zvířátka
Hádanky a
Hladové prstíky
Jak stařeček měnil, až vyměnil
Myš hledá skrýš
O jabloni
O Kateřince a tlustém
červeném svetru
Semínková kniha
Třesky plesky Edwarda Leara
Změna písmena
Díla, která skončila
v širším finále
(dle abecedního pořádku)
Andělíček z korálků
Cesta do papírnictví
Homonyma
Lev a myška
O statečném krejčíkovi
Vesmír
Zelené prasátko
Ztráty nálezy
Díla, která postoupila
do nejužšího finále
(dle abecedního pořádku
a kategorií)
Kategorie Předmětové
pohádky
Nákladní vlak
Kategorie Didaktické
knížky
Hmatový atlas dentální hygieny
Jak se jmenuje? Kdo to byl? Kdy žil?
Mandaly
Hlavní kategorie Dětská
beletrie
Doktor Stolička
Dráček Mráček
Slunce východních zemí
Konečné pořadí
(dle
kategorií)
Kategorie Předmětové pohádky
1. místo:
1. místo:
3. místo:
Mimořádné
uznání:
2.-3.
místo:
Slunce východních zemí
Postup do mezinárodní soutěže Typhlo&Tactus 2015
Doktor Stolička
Dráček Mráček
Slunce východních zemí
O statečném krejčíkovi
Mimořádná uznání poroty
Simona
Pišlová
za opakovanou účast
v soutěži,
šíření povědomí
o projektu Tactus.cz,
přínos v oblasti
vzdělávání,
zejména
v rozvoji jazykových schopností nevidomých čtenářů
Zuzana
Pospíšilová
v několika
soutěžních dílech
Kateřina
Žáková
spojené
s postupem do mezinárodní soutěže Typhlo&Tactus 2015
za soutěžní dílo
O statečném
krejčíkovi
Žáci a
mladí studenti
za účast
v soutěži Tactus.cz 2013
Anežka Grabcová
Anna Arnotová
Anna Fotijevová
Barbora Vlková
Daniel Müller
Gwen Gonnot
Johana Vaňáčová
Karolína Jelínková
Kateřina Zikešová
Ondřej Menčík
Ondřej Tatoušek
Studenti sekundy A
Arcibiskupského
gymnázia v Praze
Žáci multimediální
tvorby
ZUŠ Ledeč
n. Sázavou
pod vedením Markéty
Pelikánové
Všem oceněným blahopřejeme!
B dětská beletrie
D didaktická kniha
P předmětová pohádka
1.
B
Adélka
a drak
Tereza
Sobolová, PedF UK Praha
Pěkný
námět a text. Čistá práce. Pěkné vrstvení postavy Adélky, kapky deště,
mašličky draka a další. Hmatu nevyhovuje kupení vrstev mraků, číslice
zobrazené plochou, nikoliv linií (použitelné i zajímavé, ale ne pro
nevidomé). Vynikající nápad s magnety na poslední straně – drží ovšem tak
špatně, že se s nimi poslepu nedá pracovat. Chyby a nedomačkané body
v Braillu, tudíž špatně čitelný text.
2.
P
Alenka
v kraji divů
Klára
Mrázková, PedF UK Praha
Dobrý
výběr textu. Množství práce na ilustracích. Bohužel připevnění objektů často
není trvanlivé. Škoda, že mnoho dobře myšlených nápadů není dotaženo do
trvanlivé podoby – královna, úvodní Alenka, klika jako lidský obličej. Velmi
krásný obličej kocoura, který by ovšem zasluhoval hmatově příjemnější fousky.
Nedomačkaný, tudíž špatně čitelný Braill.
3.
D
Andělíček
z korálků
Karolína
Jelínková, Gwen Gonnot, prima C AG Praha
Nejvyšší
hodnocení mezi dětskými autory. Hmatově velmi přehledný návod na výrobu
andílka. Velmi šikovné je použití větších korálků, mezery mezi připevněnými
korálky, označení konců drátků. Braill velmi dobře čitelný.
4.
B
Aprílová
škola
Kateřina
Holubová, PedF UK Praha
Velké
množství práce, bohužel s nepříliš použitelným výsledkem. Za pochvalu
stojí vazba a lehké stránky, volba textu. Dílo není ani trvanlivé, ani
estetické. Nevhodné matriály, způsoby připevnění. Ostrý, propíchaný, místy
chybně naformátovaný, tudíž nepoužitelný Braill.
5.
B
Barvičky
Berenika
Haladová
Je
otázkou, zda téma je takto srozumitelné nevidomému čtenáři. Při hmatovém
prohlížení působí často jinak než při zrakovém. Objekty na malých obrázcích
jsou již čistě vizuální. Zapracovat by bylo možné např. na poměrech velikostí
(vedle sebe např. vločky podobné velikosti jako peřina). Množství prázdných
stránek (z hlediska hmatu). Příjemná malá velikost. Dobře čitelný Braill.
6.
B
Cesta
do papírnictví
Zuzana
Sahulová, MU Brno
Velmi
čistá, pěkná, trvanlivě provedená a přehledná práce, jejíž zdařilost
zvyšuje zvuková nahrávka včetně autentických hlášení z autobusu. Braill
velmi dobře čitelný. Je otázkou, zda vložený autobus může být považován za
pravidly požadovanou pátou stránku s ilustrací. Na čtyři obrázky je kniha
celkově poměrně objemná a těžká (okrajové listy příliš masívní).
7.
P
Copak
je to za dobroty?
Zuzana
Pospíšilová, Ondřej Tatoušek, Simona Pišlová
Výborná
volba textu. Jednoznačné předměty jako řešení hádanek, mimořádnou pochvalu
zasluhují zejména knedlíky. Použitá barva nepříjemně zapáchá. Braill velmi
dobře čitelný. V tisku jsou skvěle rozlišeny hádanky (na plastu) od
ostatního textu (na papíře).
8.
B
Doktor
Stolička
Michaela
Šámalová
Dílo
vysoké kvality! Pevné, trvanlivé. Velmi pečlivý výběr rozmanitých
a výstižných materiálů. Mimořádný hmatový zážitek přináší zejména lama,
ale i mnoho dalšího. Zuby skvěle vytvořeny – pro každé zvíře
charakteristickým způsobem. Vynikající zobrazení hlav z profilu, výstižné
uši. Postava doktora na straně první z ánfasu výborně koresponduje se
zobrazením z profilu na straně poslední. Práci by prospělo zpevnění stran,
zpracování límce košile králíčka stejně jako límce doktora, zrcátko spojené
s čelenkou. Kvalitní a vtipný text, který společně s nádhernými
ilustracemi tvoří více než zdařilý celek. Braill velmi dobře čitelný.
Jednoznačně doporučeno k postupu do mezinárodní soutěže.
9. B
Dráček
Mráček
Lenka Tobková, MU Brno
Řemeslně
velice vydařená, nejčistší práce v soutěži! Jasné, přehledné, začištěné,
lehké listy knihy, velmi zdařile vlepené papíry s textem, příjemný
materiál podkladu ilustrací, přínosná je možnost manipulace (patentky), vazba
umožňující plné rozevření knihy. Za úvahu by stálo hledání příjemnějších
materiálů na květiny, zapracovat by se dalo i na textu. Braill velmi dobře
čitelný. Doporučeno k postupu do mezinárodní soutěže.
10.
P
Eva
léčí zvířátka
Michaela
Šámalová
Příběh
nabízí množství informací a souvislostí (kdy se hodí papírový či látkový
kapesník, kapesníček pod ouškem drží, jen když se přiváže, jak se roluje přes
roh kapesník, aby s ním šlo zavázat zranění apod.). Přínos díla zvyšuje
zvuková nahrávka. Nesmírně podporuje hru na „jako“, oblast pro nevidomé děti
velmi obtížnou, ale o to spíše potřebnou.Výborně čitelný Braill.
11.
B
Hádanky
a
Anna
Koldesiterová, PedF UK
Hádanky
dobře zvolené, řešení výstižně provedené (kromě poslední hádanky). Mnohé body
Braillu nedomačkané, tudíž text – jinak dobře napsaný – je špatně čitelný.
Přebytečné prázdné strany by šly vyřešit slepením do jednoho listu. Chybí název
díla a autora (na hřbet připsala porota).
12.
B
Hádanky b
Jana
Zlámalová, PedF UK
Výborný
nápad možnosti přeházení stránek. Pěkné vrstvení u hříbku. Kapky vydařené
(ač zbytečná je kombinace dvou způsobů ztvárnění téhož). Kartáč na vlasy
zůstává hmatově jen kartáčem (ne ježkem). Místy nečitelný Braill, nestejnoměrně
výrazné body, chybí mezery za interpunkcí. Některá připevnění nedrží (klíč
tavnou pistolkou, čísla hodin, listy stromu).
13.
B
Hádanky c
Jana
Mrázková, PedF UK
Dobrý
nápad, přehledné, jednoznačné obrázky. Po přečtení textu je řešení hádanek
z obrázků dobře patrné. Škoda, že pěkné myšlenky nejsou dotaženy do konce.
Např. čápa by vylepšily nohy ztvárněné linií, nikoliv plochou, zmrzlina
potřebovala chladnější materiál atd. Braill místy poškozený, tudíž nečitelný.
Některé znaky chybí.
14.
B
Hladové
prstíky
František
Hrubín, Tereza Dobřichovská, PedF UK
Velice
zdařile vytvořené prstové postavičky (odlišnost postav, trvanlivost,
přehlednost), které umožňují hru a manipulaci. Přínosnější by byla
předmětová verze než knížka, suchý zip na stránkách nedrží, na postavičkách
překáží. Výborná volba textu, hmatem bohužel téměř nečitelného: body Braillu
ostré, posunuté, vynechané, s chybami.
15.
D
Hmatové
pexeso
Barbora
Vlková, Johana Vaňáčová, prima C AG Praha
Jedná
se spíše o hru než beletrii či předmětovou nebo didaktickou kategorii.
Autorky – děti zasluhují velké ocenění za zapojení do projektu a náročnou
tvorbu! Velmi dobrý nápad využití prázdných forem od komponentů z deskové
hry, navíc v zobrazení šestibodu. Hra je použitelná spíše pro vidící než
nevidomé, protože hrací „kameny“ nedrží dostatečně stabilně na místě. Některé
obrázky na kartách jsou velmi vydařené. Doporučujeme příště konzultace, jakým
způsobem vzít v úvahu hmatové hledisko. Špatně čitelný Braill.
16.
B
Hmatová
poezie
Michaela
Kokešová, PedF UK Praha
Velké
množství práce, bohužel s nepovedeným výsledkem. Dílo není ani trvanlivé,
ani estetické, ačkoliv mnohé komponenty použité jiným způsobem by stály za to.
Chybí název autora a díla v Braillu.
17.
D
Hmatový
atlas dentální hygieny
Petra
Jetelová, VOŠ Ústí n. L.
Vynikající,
čistá práce na téma hmatově dosud nezpracované! Hmatová část je jednoznačně
srozumitelná, čistá, jsou použity výstižné materiály. Přestože se jedná
o odborný výklad, je podán velmi srozumitelným způsobem. Výborně čitelný
Braill. Cenné doplňky v krabičkách! Nesmírně přínosné dílo. Škoda, že
nemůže postoupit do mezinárodní soutěže, jejíž pravidla nepřipouštějí
didaktické knížky.
18.
B
Homonyma
Zuzana
Pospíšilová, Simona Pišlová, Šimon Matoušek
Vidícím
doporučujeme nejprve nasadit klapky na oči: češtinářské hříčky působí velmi
rozdílně při hmatovém či zrakovém prohlížení a řešení – hmatově velice
vtipné a zábavné! Hmat zaujme v první řadě vyrobený kůň a koza,
ale i plastová noha či hlava. Nepevné žabky. Skvělý text motivující
k hmatové práci. Výborně čitelný Braill.
19. D
Jak se
jmenuje? Kdo to byl? Kdy žil?
Velmi
cenné dílo, kromě vzdělávacího přínosu navíc vtipně pojaté! Jedná se
více o pomůcku než o literaturu či předmětovou pohádku, což sice
nevyhovuje pravidlům soutěže, ale přínos pro nevidomé děti je
jednoznačný! Výborně čitelný Braill.
20.
P
Jak
stařeček měnil, až vyměnil
Gabriela
Obselková, Renata Švédová, PedF UK Praha
Interaktivní
příběh umožňující dle děje reálně směňovat. Postavy lze dobře poznat podle
označení v textu. Při hmatovém prohlížení schází podrobnosti obličejů,
postavy čtyřnohých zvířat zobrazených z profilu mají mít dle logiky hmatu dvě
nohy a jedno ucho. Nepochopitelné dva sešity s textem, bezdůvodné
zvětšení objemu podložením stránek s Braillem jinak výborně provedeným
a čitelným.
21.
P
Kdo
chce koťátko
Milena
Lukešová, Kateřina Chramostová, Martina Exnerová, PedF UK Praha
Čistá
práce, i když ne všechny prvky dobře drží. Pěkný výběr textu, jednoduché
a jasné předměty, které ovšem nepůsobí příliš esteticky. Proporcionálně
špatný plyšák je pro hlavní postavu koťátka zcela nevhodný, totéž platí
o veverce. Výborně čitelný Braill. V sešitě s textem je množství
přebytečného prostoru a prázdných stran.
22. B
Komu
sluší dlouhé uši
Jana Veselá, Anna Karová, PedF UK Praha
Velmi
pěkný text. Velké množství práce, bohužel s nepříliš úspěšným výsledkem.
Ač ilustrace jsou velmi pracné, nerespektují základní tyflografická pravidla.
Chyby v Braillu, nedomačkané body, tudíž text je velmi špatně čitelný.
Braill z korálků není ani trvanlivý, ani čitelný.
23.
B
Malý
Alenáš
Ivan
Vyskočil, Kateřina Švejdová, PedF UK Praha
Velké
množství práce, bohužel se slabým výsledkem. Za pochvalu stojí vynikající
vazba, lehké a malé stránky, skvělá volba textu, ale bohužel nikoliv
hmatová část díla. Nevhodně použitý materiál na stránky, dle obrysů poznat
ztvárněné je téměř nemožné. Mnohé stránky přebytečné, text v Braillu
a černotisku by bývalo bylo možné umístit společně na stranu jedinou.
Psací písmo v hmatu nemá význam, už vůbec ne na zvrásněném podkladu.
Braill místy nedomačkaný, tudíž špatně čitelný, nerovnoměrné rozestupy mezi
řádky. Zvětšený Braill u obrázků nelze použít (je nutno držet se norem),
navíc obsahuje chyby.
24.
B
Lev
a myška
Eva
Zapletalová, MU Brno
Pro
dětské ruce příjemně lehké a nevelké dílo! Objekty výborně připevněny,
přišití zachovává měkkost textilií. Vynikající porovnání plné a prázdné
sítě. Myška by zasloužila více vycpat, aby pod ní nebyla hmatná lví tlapa – či
myšku dle textu umístit pod lví tlapu. Pravidlům nevyhovuje malý počet stránek
s ilustracemi. Výborně čitelný Braill, dobrá volba známého příběhu.
25.
D
Mandaly
Mikuláš
Pohribný, VOŠ Svatý Jan p. Skalou
Vynikající
nápad toto téma hmatově přiblížit nevidomým! Text vystihuje podstatné! Každý
hodnotitel nejvýše cenil jinou z hmatových mandal, nejvíce zaujaly
knoflíkové. Ne všechno je dobře připevněno. Výborně čitelný Braill. Porota
doporučuje dílo doplnit nahrávkou vhodné meditativní hudby.
26.
B
Myš
hledá skrýš
Anna
Krejzová, PedF UK Praha
Druhé
zpracování téhož díla (po Michaele Šámalové v soutěži Tactus.cz 2009)
nabízí srovnání. Nejzdařilejší je stránka s oblečením, velmi pěkné jsou
zmenšeniny v kuchyni a další. Zdařilý hnědý medvídek (3D)
s děravým bříškem je úplně jiný než (2D) oranžový na předchozí straně!
Škoda, že text není u obrázku, ale na předchozí straně. Problematická je
kombinace reálných předmětů a modelů (poměry velikostí!), příliš měkké
strany, ne vždy dobře připevněné předměty. Místy příliš mnoho podnětů, méně
zdatné děti může odradit nepřehledností. Nelze poznat, které objekty lze sundat
a které nikoliv, nabízí se zkusit odtrhnout (a tím znehodnotit) vše.
Vedle trvanlivých předmětů jsou bohužel i snadno zničitelné. Výborně
čitelný Braill, místy chybí mezera za interpunkcí.
27.
P
Nákladní
vlak
Kamila
Wedlová, ZSF JČU Č. Budějovice
Velmi
hodnotné dílo předmětové kategorie! Pro děti snadný příběh, reálné zastávky na
trase Praha – České Budějovice, skvělá volba materiálu: vagónky
(z plechovek od piva obrácených obrázkem dospoda) z chladného kovu,
kombinace česaného silonu se suchým zipem. Výborně zobrazené jednotlivé
náklady, za opravu by stály jen cihly, které hmatově představují spíše drátěný
plot (vystouplé spíše představuje pro hmat objekt a zanořené pozadí).
Výborně čitelný Braill.
28.
B
O jabloni
Šárka
Camrdová, Vojtěch Otevřel, PedF UK Praha
Ačkoliv
objekty jsou příliš vysoké a hrubé (je na zváženou, zda se věrné
přírodniny v tomto případě hodí), obrázky jsou čistě provedené
a přehledné, nejpříjemnější je stránka s korálky (vítr). Pochvalu si
zaslouží materiál lístků (jabloň má listy z jedné strany pokryté
chloupky). Výborně vyřešené připevnění jednotlivých objektů. Zobrazení zajíce
by prospěl jediný materiál (místo použitých tří). Množství stran
z hlediska hmatu prázdných. Chybí název díla v černotisku. Braill
výborně provedený, některé body bohužel zamačkávají tvrdé a vysoké objekty
na protilehlé straně.
29.
P
O Kateřince
a tlustém červeném svetru
Miloš
Macourek, Alexandra Kantorová, Barbora Hlaváčková, PedF UK Praha
Výborný
nápad s možností manipulace. Skvěle provedené oblečky, snad jen
„špagetový“ svetr mohl být výhradně ze „špaget“. Skvělé peřinky. Skříň je velmi
dobře pojata, bohužel ale provedena zcela netrvanlivě. Postavy by bylo třeba
v pevnějším provedení, takto nedrží formu a špatně se s nimi
manipuluje. Zcela nečitelný Braill, navíc s množstvím chyb.
30.
B
O statečném
krejčíkovi
Kateřina
Žáková, MU Brno
Velkou
pochvalu zasluhují zejména zdařile vrstvené pěsti, veliká hlava obra, hmatově
velmi výstižný (příslušné emoce vzbuzující) ubrus! Velmi užitečná je
začišťovací lišta, která jednak pevně spojuje jednotlivé vrstvy listu knihy, zvýšením
okraje navíc chrání obrázky. Šanon je bohužel špatně funkční, ničí strany při
otáčení. Mouchy špatně připevněny. Výborně čitelný Braill. Po opravách (zejména
přepracování postavy krále) doporučeno k postupu do mezinárodní soutěže.
31.
B
O zelené
hruštičce
Lucie
Smejkalová, PedF UK Praha
Velmi
zajímavý nápad tvaru knížky, bohužel ale příliš objemný a těžký pro
dětského (ale i dospělého!) čtenáře. Použité desky si vynutily neestetický
způsob vazby, kovové spoje mohou poškodit nábytek. Spoustu vydařených nápadů –
postavičky ovoce zepředu vers. zezadu, množství různorodých materiálů, písčitá
cesta, kameny, voda, tráva apod. Místy není hmatové hledisko vzato
v úvahu: např. zobrazení tváří, nosu (z hlediska hmatu křivého), je
záležitostí čistě vizuální, nepovedené jsou např. dřevěné vosy, nepříjemné
středy slunečnic, několikadílné špatně vrstvené sluníčko. Místy jednotný
materiál pro vyjádření téže barvy je pro hmat spíše matoucí než nápomocný.
Kritické výhrady vyslovila porota k pointě příběhu. Braill dobře
vytištěný, ale lepením bohužel místy zničen, některé stránky textu jsou
nalepeny vzhůru nohama.
32.
B
O
zvědavém štěňátku
Kristýna
Peťurová, PedF UK Praha
Pěkná
myšlenka, příjemná a dobře provedená jsou zejména zvířátka. Polovina misky
je z hlediska respektování zobrazení ve správné rovině (stejné jako např.
bouda) správná, bohužel ale příliš vysoká, zasluhovalo by to jiné řešení.
Veliká škoda, že pointa příběhu ve hmatovém provedení nevyzní. Prospěla by
pevnější vazba. Braill je bez chyb, ale ostrý, tudíž nepřijatelný.
33.
D
Semínková
kniha
Markéta
Pelikánová & žáci multimediální tvorby ZUŠ Ledeč n. Sázavou
Velmi
si ceníme skupiny dětí, které vytvořily rozsáhlé a náročné dílo!
Z hlediska vizuální estetiky nádherná práce ve všech směrech! Hmatově
velmi přínosné jsou jednotlivé druhy semínek v krabičkách, zajímavé je, že
na nich není popiska v černotisku, vidící i nevidomí tedy mohou
hádat. Vynikající je sluchový přídavek! Mezi nejpříjemnější stránky
k prohlížení patří čočka, fazole, slunečnice a dýně. Přínosné je
množství materiálu, některé jeho druhy ale díky přilepení nepříjemně ztvrdnou.
Hmatové prohlížení by zpříjemnil ne tak drsný povrch stránek. Kniha je krásná
(včetně obalů), ale příliš těžká. Výborně čitelný Braill.
34.
B
Slunce
východních zemí
Ivana
Chyšková, MU Brno
Autorský
text vysoké úrovně! Spolu s ilustracemi tvoří celek, který přináší hmatový
zážitek, probouzí fantazii, přináší pohodu. Vynikající první strana
s pouští, příjemná je studená strana s hvězdami, lákavá strana se šátky
a plíšky, milá poslední strana. Výborně čitelný Braill, bohužel ne všude
dobře připevněny stránky s textem. Dílu by prospěly menší hvězdy, bez
ostrých míst, zapracovat by se dalo i na oáze. Doporučeno k postupu
do mezinárodní soutěže.
35.
P
Škola
v přírodě
Anežka
Grabcová, Anna Arnotová, Kateřina Zikešová, Anna Fotijevová, prima C
AG Praha
Děti
zasluhují velké ocenění za zapojení do projektu a společnou tvorbu! Velmi
dobrý nápad manipulace a hry. Nejzdařilejší jsou oblečky, jednoduše
provedený funkční je kufr. Dílo bohužel není příliš trvanlivé. Výborně čitelný
Braill.
36.
B
Třesky
plesky Edwarda Leara
Edward
Lear, Eliška Kottová, PedF UK Praha
Čisté
provedení. Mezi skvělé momenty lze zařadit např. pláž svažující se do moře,
plachetnici, vestu na praseti. Na stranu druhou nevhodné použití perspektivy
(vor), strukturovaných materiálů jako pozadí (ztěžují hmatové prohlížení),
oboustranné lepenky (na filcu nedrží), barvy (pouští červený krepový papír
a hnědé větve). Předností je jednoduchým způsobem vyřešená funkční vazba.
Braill částečně pěkný, místy ale bohužel nečitelný (nedomačkaný, posunuté řádky
do sebe).
37.
B
Včelka
Mája – Operace žížaly Maxy
Karolína
Rosecká, PedF UK Praha
Velké
množství práce, bohužel s nepoužitelným výsledkem. Velká škoda, že ocenit
lze jen obrázek vosy se žihadlem či stránky se žihadly a pak už jen
nesmírnou náročnost tvorby. Nevhodné matriály, ztvárnění, způsoby připevnění.
Braill s chybnými rozestupy mezi řádky.
38.
D
Vesmír
Daniela
Kyznarová, ZSF JČU Č. Budějovice
Jedna
z nejčistších prací, náročné téma, s vynikajícím výkladem pro děti.
Strany skvěle lehké, příjemná velikost stránek i celé knihy. Pravidlům
nevyhovuje malý počet stránek s ilustracemi. Výborně čitelný Braill.
39.
B
Zelené
prasátko
Ladislava
Pechová, Johana Strenková, PedF UK Praha
Velmi
dobře srozumitelné ilustrace, růžová prasátka jednoznačně rozlišitelná od
zeleného. Na druhou stranu by zelenému prasátku prospěl jiný materiál než
vroubkovaný karton. Pěkné vrstvení uší prasátek. Vydařený vlk s pytlem
a zuby, farmář. Auto výstižné, leč ostré, kolo opět výstižné, ale nedbale
vystřižené. Pěkný prvek ruky trestajícího farmáře. Přebytečné množství
materiálu (stránky bez ilustrací). Braill místy málo výrazný, ale čitelný,
s chybami.
40.
B
Změna
písmena
Zuzana
Pospíšilová, sekunda A AG Praha
Velmi
cenná tvorba dětí! Většina obrázků velmi pěkná, pochvalu si zaslouží jak
složité, na výrobu pracné, tak jednoduché dobře připevněné. Jen vlak nešikovně
kombinuje drát s kovovou fólií (nedbale vystřižené, ostré). Přetřené
kartičky a krabice jsou hmatu nepříjemné. Braill výborně čitelný
v sešitku, na přiložené kartě ujíždí řádky. Výborně zvolený text zábavnou
formou podporující práci s (českým) jazykem.
41.
B
Ztráty
nálezy
Lucie
Bulková, PedF UK Praha
Obrázky
jasné, přehledné, čisté provedení. Ocenění zaslouží zejména příjemné kapky či
kabát, dále pak pěkná vazba. Muchomůrka by zasloužila proporcionálnějšího
ztvárnění oproštěného od vizuálního úzu. Braill výborně provedený, ale místy
zamačkané body (nechráněno proti tvrdým prvkům na protilehlé straně).
42.
B
Zvířátka
Václav
Šuplata, Anežka Ouředníková, Kateřina Třísková, PedF UK Praha
Velké
množství práce, bohužel výsledné dílo není příliš vhodné pro nevidomé děti.
Nepracuje se specifiky hmatu, ale čistě převádí vizuální obrázky do taktilní
formy. Každé zvířátko by potřebovalo vlastní výstižný materiál. Opakované
použití chlupatých drátků je pro vidící zajímavé, pro nevidomé nesrozumitelné.
Zobrazení postav zvířátek v perspektivě je pro malé nevidomé dítě nesrozumitelné.
Ostrý, propíchaný, tudíž nepoužitelný Braill.