Tactus.cz
Hodnocení
soutěžních knih Tactus.cz 2011
Odborná porota pracovala letos
v tomto složení: zástupci pořadatelských organizací Terezie
Kochová (tyflopedka, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých
a slabozrakých v ČR, o.s.), Martina Herynková (poradkyně rané
péče, Středisko pro ranou péči Praha, o.p.s.), Jaroslava Janíčková
(výtvarnice, Sdružení Hapestetika, o.s.), nevidomí hodnotitelé Ráchel
Skleničková (studentka Deylovy konzervatoře), Daniela Hladíková
(odborník pro tisk Braillova písma), Radek Seifert (pedagogický
pracovník FJFI ČVUT), Zdeněk Bajtl (vedoucí Knihovny digitálních
dokumentů, lektor pro obsluhu náročných kompenzačních pomůcek).
Porotci to neměli snadné:
tentokráte se sešlo 41 děl, což je za tři ročníky trvání soutěže
rekordní počet. Hodnocení probíhalo od rána až do pozdních nočních
hodin.
Výsledky
Hodnocení
jednotlivých děl
1.
Abecedník pro děti se
ztrátou či zbytkem zraku
Text a hmatové ilustrace:
Lucie Adamcová, Kateřina Šplíchalová, Vyšší odborná škola pedagogická,
Litomyšl
Autorky vložily do díla
množství práce. Pochválit lze téma jako celek, čistotu lepení na
většině obrázků, přehlednost na jednotlivých stránkách. Bohužel je
třeba vědět, že Braillovo písmo je nutné používat výhradně ve
standardní velikosti a způsobu tisku, jinak je – zvláště pro
začátečníky, jimž je kniha určena – hmatově zcela nečitelné.
Zvětšené Braillovo písmo vlevo nahoře je možné, ovšem nikoliv
v tak nepřesném provedení (velikost, kulatost, rozestupy bodů).
Chceme-li přiblížit nevidomým dětem černotisková písmena, musí být
precizně vyvedena (přesnější kulatost, poměr háčků a písmene)
a bez patek (např. I pouze jako čárka), ve fontu typu Arial.
Některé obrázky vynikající, menšina bohužel špatně použitelná.
2. Běží
liška
Text: neznámý autor
Hmatové ilustrace: Alexandra
Kabátová, Anna Loosová, Tereza Pětrošová, Elizabeth Wagebaertová,
Barbora Zelenková, studenti 2.A Gymnázia Nad alejí, Praha 6, pod
vedením Jany Krňanské
Autory hmatových ilustrací
jsou dvanáctileté až třináctileté děti, proto knížku nehodnotíme
z hlediska tyflografických pravidel. Cenné je to, že se seznámily
s myšlenkou hmatových ilustrací, vyzkoušely si, jak je obtížné
vytvořit hmatnou a zároveň trvanlivou ilustraci.
3.
Bible pro děti, 1.
kniha Genesis, Stvoření světa
Text: dle Bible zjednodušila
Jana Mašková
Hmatové ilustrace: Josef
Tesař, Teologická fakulta UK, Dějiny křesťanského umění
Knížka má bohužel velice
nízkou úroveň. Dřevěné ozdobičky jsou snad použitelné ještě
v počáteční fázi výchovy ke čtení, kdy dětem příběh vyprávíme
a čteme, zároveň mu dáváme do ruky jednotlivé předměty vztahující
se k textu. Braillovo písmo je nutné používat výhradně ve
standardní velikosti a způsobu tisku, použité písmo je hmatově
nečitelné. Použít pod ozdobičky stránky považujeme za nadbytečné, navíc
materiály jednotlivých listů jsou nevhodné a značně nevkusné.
4.
Bludiště
Text a hmatové ilustrace:
ak. mal. Šárka Brtnová, Natálie Dvořáková, Michaela Houšková, Markéta
Jarošová, Kristýna Kosová, Olga Leběděvová, Lucie Scholzová, Marie
Tománková, Barbora Tomečková, Luisa Zálešáková, Soukromá střední
odborná škola umění a managementu, Praha 6
Kniha bludišť určená
nejmladším dětem. Pro děti zajímavé, různorodé materiály, pevná vazba,
skutečně forma leporela. Z estetického hlediska stojí za
zvážení použití kobercové lemovky, masivních desek.
5.
Děravá rčení
Text a hmatové ilustrace:
Simona Pišlová, Petra Uhlířová, Věra Vondrášková
Velice nápadité dílo, bohužel
provedení neodpovídá podmínkám soutěže. Ani krabice není pevná, na
mnoha místech dokonce olámaná. Doporučovali bychom knižní podobu
a pevné připevnění. Suchý zip je nezbytné přišívat nebo lepit
pevným lepidlem – oboustranná lepenka je nedostačující. Považujeme dílo
za rozpracovaný návrh, při precizním provedení by bylo vysoce hodnoceno.
6.
Eliška a sýkorky
Text a hmatové ilustrace:
Alžbeta Hrončeková
Pevná vazba, dobře hmatné
linie, ale ne vždy lze hmatem rozpoznat, co obrázek znázorňuje, pro
děti obtížně použitelné. Nalepené proužky, které zabraňují slepování
stránek, jsou rušivé.
7.
Ferdův slabikář
Text a hmatové ilustrace:
Lenka Popelková, Střední pedagogická škola a Vyšší odborná škola
pedagogická, Litomyšl
Dobře zvolené téma,
v integrovaném vzdělávání může mít nevidomé dítě tutéž knihu jako
ostatní děti ve třídě. Pěkná postavička Ferdy. Bohužel často jsou
použity velice nekvalitní materiály, nešťastné je použití tavné
pistole, obrázky se při hmatovém prohlížení většinou již napoprvé
odlepují. Velice četné závažné chyby v Braillově písmu. Autorka
vynaložila množství práce.
8.
Hmatové leporelo
Hmatové ilustrace: žáci 5. C,
ZŠ Horáčkova, Praha 4
Autory hmatových ilustrací
jsou děti. Nejcennější je to, že se podařilo pro myšlenku hmatových
ilustrací získat tolik dětí, knížka obsahuje ve dvou svazcích 12
obrázků. Proto jednotlivé obrázky nehodnotíme z hlediska
tyflografických pravidel. Cenné je to, že se děti seznámily
s myšlenkou hmatových ilustrací, vyzkoušely si, jak je obtížné
vytvořit hmatnou a zároveň trvanlivou ilustraci.
9.
Hvězdné tolary
Text: bratři Grimmové
Hmatové ilustrace: Johana
Šeclová, Waldorfská základní škola, Praha 5
Vzhledem k věku autorky
výborná práce. Pevné šití stránek i textu. Jednoduchost je zde
výraznou předností. Ilustrace jsou výborně hmatatelné, ne už tak
precizně a umělecky provedené.
10. Jak
šel Koko do světa
Text a hmatové ilustrace:
Karla Matlášková
Jasné obrázky, přehledné pro
hmatové prohlížení, pevná vazba, oceňujeme možnost manipulace
s ústřední postavou. Doporučovali bychom charakterističtější tvar
vajíček (zvláště, má-li postavička Koka být kontrastně kulatá). Škoda,
že dítě nachází místo, kam Koka přesunout, podle zbytečně velkého
kousku suchého zipu (který navíc pro svoji velikost drží příliš pevně),
nikoliv podle kulatosti. Velice zdařilá práce.
11.
Každý pes jiná ves
Text: Jiří Mojžíšek
Matrice pro hmatové ilustrace: Miroslava Mojžíšková
Barevné ilustrace: Irina Savkina
Dílo má na rozdíl od většiny soutěžních prací knižní podobu a
příkladnou vazbu. Text je na vysoké umělecké úrovni, pro potěchu ucha,
ovšem pro starší věkovou skupinu než obrázky. V textu by bylo třeba
opravit drobné chyby. Hmatové i zrakové obrázky zároveň jsou výraznou
předností. Barevné ilustrace jsou velice zdařilé, hmatové jsou odolné,
trvanlivé, dobře hmatatelné. Více než umělecký dojem přináší zážitek
vynikající řemeslné práce.
12.
Krteček podle Zdeňka
Milera
Text: Kristýna Zemková
Hmatové ilustrace: Anna
Hradecká, Radka Levá, Kateřina Puczoková, Kristýna Zemková, Junák –
svaz skautů a skautek
Obrázky jsou přehledné,
výborně hmatatelné, pro děti přínosné i zábavné jsou prvky
k manipulaci. Pevná forma leporela. Ne vždy jsou zvoleny vhodné
materiály (vosk se lepí na protější stránku, krabicový karton není
příliš estetický). Čupřinka ze tří vlásků by měla být pro hmatové
prohlížení jemnější. Po odstranění chyb a vhodnější volbě
materiálu doporučujeme k sériové výrobě.
13.
Kryštof
Text a hmatové ilustrace:
Lucie Kupilíková
Hmatové ilustrace jsou velice
přehledné a čitelné, jde o čistou a trvanlivou práci.
Překližkové desky působí těžce a neesteticky, jsou navíc těžké pro
dětské ručky, na újmu je množství prefabrikovaných komponentů. Vazba na
provázku nedrží knihu pohromadě. Po odstranění těchto negativ
doporučujeme k sériové výrobě. Text je pro děti velice něžný
a poetický, na rozdíl od jiných soutěžních děl ladí
s obrázky.
14.
Kvak a Žbluňk, Klobouk
Text: Arnold Lobel (zkráceno)
Hmatové ilustrace: Matouš
Janíček, Waldorfská základní škola, Praha 5
Poetický námět. Jednoduché
ilustrace odpovídají jednoduchému textu pro začínající čtenáře.
Postavičky by si zasluhovaly větší uměleckou úroveň. Hlavními postavami
jsou žabáci, doporučovali bychom buď je ztvárnit jako žabáky nebo
jejich ztvárnění vůbec vynechat; navíc reliéf těchto lidských
postaviček je pro hmatové prohlížení příliš nízký. Nesplňuje kritérium
počtu stran s hmatovou ilustrací. Vynikající vazba, skutečně
knižní podoba díla. Dobrá práce mladého autora.
15.
Lesní procházka
Text: Olga Dneboská
Hmatové ilustrace: Simona
Pišlová, Věra Vondrášková
Výborný a přínosný nápad,
ale námět má knižní podobu poněkud uměle. Přírodniny se drolí samy
o sobě, o to více pak při vyndavání z pytlíčků. Vzhledem
k výšce reliéfu kniha nedrží formu. Téma je dobré, ale
doporučovali bychom je zpracovat spíše do krabičky.
16.
Liška zlodějka
Text a hmatové ilustrace:
Kristýna Černá, Střední pedagogická škola, Litoměřice
Mladá autorka výborně pojala ztvárnění zvířátek – nikoliv jako přesný
tvar, ale charakteristický materiál. Obrázky jsou pro hmat působivé,
aniž se ztrácí estetický (zrakový i hmatový) dojem. Velká škoda, že že
v díle se špatně orientuje, protože texty jsou na spodních stranách
jiného kartonu než obrázek. Jednotlivé vrstvy stránek by zasloužily
pevnější slepení. Nesplňuje podmínku 8 stran hmatových ilustrací.
Vynikající práce skutečně vystihující hmatový vjem, doporučujeme k
sériové výrobě.
17.
Mašinka
Text: Jan Čarek
Hmatové ilustrace: Ondřej
Lukáš, Josef Masný, Waldorfská základní škola, Praha 5
Ačkoliv reliéf je většinou
velice nízký, obrázky jsou pro vycvičený citlivý hmat čitelné,
u nevidomých hodnotitelů zaznamenaly úspěch. Jednoduchost je zde
předností. Postavy jsou hmatatelné, nikoliv ovšem esteticky
a pečlivě ztvárněné. Dílo má knižní podobu, pevnou vazbu. Dobrá
práce mladého autora.
18. O
dvou myškách
Text a hmatové ilustrace:
Ivana Vilímová, pod vedením Simony Pišlové, Pedagogická fakulta UK,
Praha
Velice zdařilé dílo použitelné
nejen pro nejmladší. Kromě nepovedeného brouka jsou všechny předměty
dobře zvolené, text je poetický, ladí s doprovodnými předměty,
vtipný je vchod do domečku. Doporučovali bychom přizpůsobit velikost
sešitku velikosti krabice. Přes tyto přednosti nevyhovuje práce
podmínkám soutěže, protože vůbec nemá knižní podobu a reálné
předměty nejsou ilustracemi.
19.
Ovečka
Text a hmatové ilustrace:
Karolína Palkosková, Waldorfská základní škola, Praha 5
Dobře zvolený materiál pro
ztvárnění ovečky. Jednoduchý příběh a text je předností, také malé
a lehké stránky. Bohužel se rozpadá vazba, odlepují se obrázky.
Dobrý nápad mladé autorky.
20. Píp
Text a hmatové ilustrace:
Soňa Fialová
Velice dobrý, jednoduchý nápad
pro nejmenší. Malý, navíc i vtipný (vajíčko) formát knížek pro
malé dětské ručky. Škoda, že samotný obrázek zvířátka je v těsné
blízkosti textu a ozdob (které při hmatovém prohlížení ruší,
protože se obtížně dochází k tomu, že nejsou součástí obrázku, ale
jen podložkou kvůli protější straně), což ztěžuje rozpoznání. Kromě
drůbeže zvířátka charakterizuje i materiál. Nápadité spojení
nápisů, navíc s použitím magnetu. Vynikající dílo.
21.
Pocity
Text a hmatové ilustrace:
Alena Drlíková
Netradiční nápad, oceňujeme
pokus o abstrakci, obrázky podstatně zdařilejší než texty. Možná
někdy zbytečně konketizované (srdíčka, hvězdičky). Porotci neměli
jednotný názor na to, zda ilustrace směřuje k příslušnému pocitu.
Velmi zdařilá práce.
22.
Pražská architektura
Hmatové ilustrace: studenti
Gymnázia Nad alejí, Praha 6
Velice pěkná studentská práce,
bohužel absolutně nevyhovuje základnímu kritériu, tj. není použitelná
pro hmatové prohlížení.
23.
První pohádka
Text: František Hrubín
Hmatové ilustrace: Františka
Kindlerová, SPC Vertikála, Praha
Jednotlivé obrázky snadno
hmatatelné, jednoduchost a přehlednost ilustrací odpovídá textu
pro malé čtenáře. Uvítali bychom vyšší uměleckou úroveň, zejména
stránky jsou samý plast. Bohužel vazba není dobře zvolena, knížka se
rozpadá. Diskutabilní jsou malinké postavičky. Zbytečně mnoho
materiálu, na jednu stránku by se vešly k obrázku i oba druhy
textu. Výborný nápad s magnety na poslední straně.
25.
Příběhy skřítka Puka
Text: Jakob Streit
Hmatové ilustrace: Tereza
Jansenová, Waldorfská základní škola, Praha 5
Jde o úryvek textu
spisovatele Streita, čtenář se nedozví, jak příběh dopadl. Při použití
dostupného materiálu text v Braillově písmu chráněn proti
poničení, bohužel obrázků je málo, proto kniha nesplňuje kritérium
počtu stran s hmatovou ilustrací. Nápaditá práce mladého autora.
26.
Příběhy starého
gramofonu
Text: Štěpán Smolík
Hmatové ilustrace: Sára
Holubová, Aranka Kárová, Alžběta Kešnerová, Adéla Morchová, Anna
Ryčková, Nikola Vejražková, pod vedením Kristýny Adámkové ve spolupráci
s Hanou Hrbkovou a Barborou Hrdinovou, Střední umělecká škola
textilních řemesel, Praha 1
Velice zajímavé dílo, pečlivá
práce s materiály. Hmatově zajímavé, probouzí chuť
k hmatovému prohlížení, pro děti hravé. Poněkud uměle působí
spojení jednotlivých stran, ale i připojení textu k obrázkům.
Velmi trvanlivé, odolné provedení.
27.
Příručka pro malé
orgánology
Text a hmatové ilustrace:
Veronika Holadová, Kateřina Holásková
Textilní knížka vysoké kvality
i trvanlivosti, didaktická a hravá, s aktivní účastí
dítěte. Každá stránka je jako dutina lidského těla, v níž jsou
zanořeny jednotlivé orgány. Ne tak zdařilý je text. Zahrnuje širokou
věkovou skupinu dětí. Velmi odolné provedení umožňující důkladné
hmatové prohlížení. Doporučujeme k sériové výrobě.
28. Půl
slova víte, půl
domyslíte – anglická verze
Text a hmatové ilustrace:
Simona Pišlová
Anglická verze díla ze soutěže
Tactus.cz 2009. Doporučovali bychom lepší překlad názvu, chybí návod.
I když splňuje podmínku 8 stran hmatových ilustrací, mohla by být
rozsáhlejší. Slaměný klobouk se vymyká velikostí, nevejde se do
přihrádky. Velice nápaditá pomůcka do hodin angličtiny. Po rozšíření
doporučujeme k sériové výrobě.
29.
Rozárka
Text a hmatové ilustrace:
Lucie Kupilíková
Hmatové ilustrace jsou velice
přehledné a čitelné, jde o čistou a trvanlivou práci.
Překližkové desky působí těžce a neesteticky, jsou navíc těžké pro
dětské ručky. Vazba provázkem nedrží stránky pohromadě. Po odstranění
těchto negativ doporučujeme k sériové výrobě. Text je na úrovni,
navíc vtipný, na rozdíl od jiných soutěžních děl ladí s obrázky,
je velice zdařilý – stejně jako u předchozích autorčiných děl.
30. Tak
trochu jiné pohádky
Text a hmatové ilustrace:
Eliška Ambrožová, Martina Ignazová
Nápadité spojení přísloví
s ilustracemi, které jsou zajímavé neobvyklou technikou.
Doporučovali bychom úpravy v místech nalepení autíček, aby stránka
pod obrázkem byla rovná a hmatové prohlížení přehlednější.
Smirkový papír na kolečkách nahradit gumou. Pevná vazba knihy je další
předností. Vynikající práce.
31. Už
víš, kde je myš?
Text a hmatové ilustrace:
Michaela Šámalová
Text je zábavný, výborný
interaktivní nápad hledání myšky na každé straně. Vzhledem k tomu,
že myšku lze po nalezení umístit na jiné místo, při příštím prohlížení
téhož příběhu není řešení známo z minula. Suchý zip na myšce je
zbytečně velký, navíc není dobře připevněn. Doporučovali bychom ovšem
estetičtější provedení, ne tak masivní (stránky i jednotlivé
předměty).
32.
Veselá čeština II.
Text a hmatové ilustrace:
Kamila Bobková, Kristýna Pišlová, Štěpán Rechner, Věra Vondrášková
Autoři si dali velké množství
práce s učebnicí. Přes výborné provedení má dílo své nedostatky:
Není zřejmé, pro jakou věkovou kategorii je určeno (kapsář pro prvňáky
až gymnazijní učivo), v prvním úkolu je na rozdíl od jiných kromě
i úkolu i částečný výklad. U učebnic není nutno
upřednosňovat estetické hledisko před praktickým, z toho důvodu
Braillovo písmo tištěné v různých směrech komplikuje až znemožňuje
hmatové čtení. Protože autoři dokážou pracovat čistě a prakticky,
doporučovali bychom zpracování jasně vymezeného didaktického celku.
33.
Veselé bloudění
Text: Simona Pišlová, Ondřej
Tatoušek
Hmatové ilustrace: Štěpánka
Králová, Simona Pišlová, Ondřej Tatoušek
Kniha úkolů, ne tak snadných,
tedy nikoliv pro úplné začátečníky. Úlohy pro starší děti jsou
ojedinělé, kniha tedy zaplňuje mezeru na trhu. Zdařilá, čistá práce,
z hlediska estetického snad trochu moc plastu a prefabrikátů.
Velmi vydařené dílo.
34.
Vodovky
Text: Jiří Mojžíšek
Hmatové ilustrace: Miroslava Mojžíšková
Barevné ilustrace: Irina Savkina
Dílo má opět na rozdíl od většiny soutěžních prací knižní podobu a
příkladnou vazbu. Hmatové i zrakové obrázky zároveň jsou výraznou
předností. Barevné ilustrace jsou velice zdařilé, hmatové jsou odolné,
trvanlivé, dobře hmatatelné, bohužel těžko přinášejí umělecký zážitek.
Přece jen lepší umělecký dojem vzbuzuje druhá kniha z téže dílny (Každý
pes jiná ves – viz výše).
35.
Vzdušné zámky
Hmatové ilustrace: Kamila
Bobková, Kristýna Pišlová, Simona Pišlová
Nehodnoceno, neboť nejde vůbec
o knihu s hmatovými ilustracemi.
36.
Vzorkovník látek
Text: upraveno
z veřejných internetových zdrojů
Hmatové ilustrace: klienti
stacionáře Pohodička pod vedením Ivany Krýslové, Rokycany
Jednoduchost je zde předností,
pěkné, čisté zpracování, látky hmatu přístupné z obou stran. Jako
odborná práce by zasloužila větší počet vzorků.
37. Zas
a znova skládej
slova II.
Text a hmatové ilustrace:
Simona Pišlová a kol.
Jde o rozšíření části
díla z předešlého ročníku soutěže. Vynikající didaktická pomůcka,
ale ne hmatová kniha, proto nevyhovuje podmínkám soutěže.
39.
Zvířátka
Hmatové ilustrace: Josefína
Nováková, Miriam Plieštiková, Waldorfská základní škola, Praha 5
Dílo mladých autorek, které se
tak seznámily s myšlenkou hmatových ilustrací, vyzkoušely si, jak
je obtížné vytvořit hmatnou a zároveň trvanlivou ilustraci.
Vynikající vazba, i když
nepatří k tak vysokému reliéfu obrázků.
40.
Žába leze do bezu
Text: autor neznámý
Hmatové ilustrace: studenti
Gymnázia Nad alejí, Praha 6
Práce mladých autorů. Cenné je
to, že se děti seznámily s myšlenkou hmatových ilustrací,
vyzkoušely si, jak je obtížné vytvořit hmatnou a zároveň
trvanlivou ilustraci.
40.
Žirafiny
Text: Miroslav Michálek
Hmatové ilustrace: studenti
gymnázia, Praha 6, Michálek Mirek
Velice pěkná studentská práce,
bohužel absolutně nevyhovuje základnímu kritériu, tj. není použitelná
pro hmatové prohlížení. Je škoda, že společně s obrázky zapadla
i zdařilá a vtipná textová část knihy.
41.
Žížala na výletě
Text a hmatové ilustrace:
Michaela Šámalová
Velice zábavná interaktivní
knížka se zdařilým textem, včetně malých úkolů na jednotlivých
stránkách, povedený je nápad prolézání žížaly stránkami. Doporučovali
bychom estetičtější provedení, reálné předměty budí až kýčovitý dojem,
stránky i předměty jsou příliš masivní. Na druhou stranu na rozdíl
od jiných soutěžních děl jde o dokončenou knížku, která bude mít
u dětských čtenářů nemalý úspěch.