Tactus.cz
2021
osmý ročník
české
soutěže hmatově ilustrovaných knih pro nevidomé
NĚKOLIK
TIPŮ (nejen) PRO ZAČÍNAJÍCÍ TVŮRCE
Každý,
kdo se pustí do tvorby (a to zejména prvně), teprve postupně
proniká do
jejích zákonitostí. Jednotlivcům doporučujeme e-mailové konzultace.
Níže několik tipů pro tvůrce, kteří chtějí vědět, čeho si všímat
zejména a čeho se vyvarovat:
Chci-li
svou
práci konzultovat, kdy mám začít?
Nejlépe
ve fázi návrhu, ještě než začnete tvořit. Může se stát, že celé pojetí
by bylo
třeba posunout směrem, který by více vyhovoval potřebám nevidomých
čtenářů,
a je škoda, když k tomu autor dospěje teprve po mnoha
hodinách
zbytečné práce.
Které
náměty
jsou nejvhodnější?
Lze
si vybrat jak hmatovou adaptaci existující vizuální knížky, tak vlastní
autorskou tvorbu. Pro inspiraci uvádíme, že máme v naší knihovně
pro
nevidomé čtenáře méně klukovských (a univerzálních) než holčičích
témat, téměř
úplně chybí vánoční a velikonoční tématika.
Proč
nejsou
šikovné knihy větší než A4?
Nevidomý
čtenář potřebuje, aby se prohlížené vešlo do jeho hmatového rozsahu,
navíc
dětské ruce jsou o mnoho menší než dospělé. Při nadměrných
velikostech je
třeba hmatem prohlédnout každý segment zvlášť a celkový obraz si
pak
v hlavě poskládat. To je pro malé děti příliš složité.
Je
důležitější
tvar nebo materiál?
Obojí
je velmi důležité. Ovšem první na hmat zapůsobí materiál: např.
zobrazený vlak
podá první informaci svým chladem, je-li zhotoven z kovu; stěna
domu
drsností omítky. To platí zejména u malých dětí – teprve později
se
dostanou ke tvarům. Většina začátečníků se často soustředí na precizní
tvary.
Jsou jistě důležité, ale doporučujeme soustředit se v první řadě
na výběr
materiálu.
Maličkým
dětem
maličké obrázky?
Miniaturní
prvky na obrázku mohou být hmatné, ale mají-li znázorňovat např. veliké
zvíře,
pro dítě je to rozpor. Informace, že malý prvek představuje něco
velikého,
zůstává pouhopouhou informací. Hmatový vjem má být v první řadě
zážitkem,
navíc vztahujícím se ke znázorňovanému.
Proč
„méně je
někdy více“?
Mnoho
objektů na jedné straně, komplikované obrázky jsou pro hmat velice
nepřehledné.
Nelze poznat, kde jeden objekt končí a druhý začíná. Hmatové
prohlížení je
pak natolik pracné, že zábava nad knížkou je ta tam. Vizuální obrázek
téměř
nikdy nelze zachovat tak, jak je, pouze ho ztvárnit hmatově.
Jak
připevnit
obrázky?
Lepením
nebo šitím. Pozor na lepidlo, případné ztvrdliny jsou pro hmat
nepříjemné nebo
mohou být považovány za detail obrázku. Měkké materiály mohou lepením
ztvrdnout, tím pádem ztrácí svou hmatovou charakteristiku. Je-li to
možné, šití
je vynikající způsob připevňování. Zcela nevhodná je tavná pistolka,
velice
záhy se obrázky odloupnou. Stejně tak oboustranná lepenka není
trvanlivá, na
některých materiálech nedrží, jiné po čase naleptá.
Děti
musí být
opatrné, aby obrázky nezničily, ne?
Hmatové
prohlížení není statické, vždy předpokládá pohyb prstů po obrázku.
Hmatem je
nutné po obrázku opakovaně „cestovat“, což přináší vysoké nároky na
pevnost
a trvanlivost jak samotného materiálu, tak způsobu připevnění.
Je
vhodný suchý
zip?
Záleží
na tom, jak jej použijete. Je-li příliš pevný, mohou mít malé děti
slabé prsty
na to, aby od sebe jeho dvě části oddělily. Také kousek suchého zipu na
obrázku
může překážet hmatovému prohlížení. Použijete-li místo spodní (měkčí)
části
suchého zipu např. česaný silon (nejlépe celoplošně), komponenty, které
budou
mít zespoda kousek hrubší části suchého zipu, půjdou z této
textilie
oddělit lépe.
Je
jiná
možnost, jak připevnit prvky určené k manipulaci?
Velice
se osvědčuje magnet. Myška, která má pod kožíškem zašitý kousek
magnetu, se
může po kovové stránce pohybovat, zároveň pevně drží.
Jak
hmatu
představit perspektivu?
Pro
malé děti je perspektiva zcela nesrozumitelná. Vizuální způsob
zobrazení
zmenšujících se stromů v aleji či sbíhajících se kolejí
v dálce je
hmatu nepochopitelný: při hmatovém prohlížení se objekty nikdy nemohou
zmenšovat či sbíhat. Doporučujeme pravoúhlé zobrazení – z profilu,
shora,
zpředu apod. Také stůl či skříň má při hmatovém vnímání – narozdíl od
vizuálního – vždy všechny čtyři nohy stejně dlouhé, veškeré úhly jsou
pravé.
Jaká
je potíž
s modely?
Vnímáme-li
zrakem, je model, tj. napodobenina jaksi automaticky vnímán jako
objekt, který
zobrazuje: dítě, které vnímá modely zrakem, pochopí bez vysvětlení, že
model
mostu (provedený např. jako přívěšek na klíče) představuje skutečný
velký
betonový či dřevěný most, zvětšený plastový model mouchy opravdovou
mouchu.
V tomto případě nevadí, že měřítko (zvětšení, zmenšení), materiál
a další vlastnosti (např. teplota zvířecí srsti, tvarové
zjednodušení,
hmotnost apod.) vůbec neodpovídají. Vnímáme-li ovšem jen hmatem, výše
popsané
nabude velké důležitosti. Jednak zde chybí předchozí hmatové zkušenosti
s určitými předměty (např. uvedený skutečný most přes řeku či živá
moucha), jednak z nich máme úplně jiný dojem: skutečný most je
velký,
nelze jej vnímat doma na gauči, není možné jej hmatem obsáhnout; model
mouchy
nebzučí, nešimrá na ruce... Od skutečnosti k modelu vede dlouhá
cesta,
vysvětlení je postupné a velmi náročné mj. proto, že pracujeme
daleko více
s pamětí, představami, srovnáváním, zkušenostmi, dorozumívacími
schopnostmi apod. Řešíme otázku, jedná-li se o tutéž velikost,
zmenšeninu
či zvětšeninu. Musíme zjistit, zda je model dost podrobný, věrný
v detailech či zjednodušený (a co je v tom případě
zjednodušeno)
– hmat má často k dispozici jen model, nikoliv skutečný objekt
(velryba,
Eiffelovka, mrak apod.). A také materiály modelů mohou mást: např.
hračka
letadla z měkkého sametu, jemný květ z tvrdého dřeva, hebké
teplé
pohyblivé zvíře z neživého plastu.
Obohatí
dílo
čichové prvky?
Pro
rozvoj čichu jsou vhodnější jednorázově připravené pomůcky. Do knih je
nedoporučujeme. Pokud věc či obrázek vydává nějakou vůni, může se stát,
že
cítit je pak celá kniha, krabice, vše ostatní okolo (skříň, kde jsou
pohádky
uložené, kufr, v němž je přenášíme). Také některá lepidla či laky
přestávají být cítit až po několika měsících.
A co
sluchové nápady?
Pískání,
drnkání, přesýpání, zvonění, šustění atd. – to jsou prvky, které naši
čtenáři
velice ocení!
Proč
musí kniha
splňovat podmínku možnosti úplného rozevření na stole?
Čtenář,
který prohlíží hmatem, potřebuje k tomu obě ruce volné. Rozhodně
si
u toho nemůže přidržovat stránky, aby se nezavíraly.
Proč není
vhodné ruční psaní textu v Brailleově písmu?
Pro
mnohé autory je zajímavé vyzkoušet si ruční psaní Brailleova písma na
Pichtově
stroji nebo Pražské tabulce. Bohužel téměř nikdo nepíše tak precizně,
aby
všechny body byly vymačkány ve stejnoměrném (a dostatečně
vystouplém)
reliéfu. Při nedostatcích ručního psaní může být text pro nevidomé
čtenáře
nečitelný. Pořadatelé soutěže Vám text (v soutisku černotisku
a Brailleova
písma) zdarma vytisknou a zašlou, doporučujeme této možnosti
využít – viz Pravidla
soutěže Tactus.cz 2021.
Lze
Brailleovo
písmeno vyšít z malinkých korálků či nanést body hmatnou barvou?
Bohužel,
Brailleovo písmo je hmatem dobře čitelné pouze ve standardním provedení
a velikosti. Další možnosti hmatové čtení písma znemožní nebo
přinejmenším
ztíží.
Proč
se tiskne
v soutisku černotisku (běžného písma) i Brailleova písma?
Knížky
čtou a prohlížejí většinou smíšené skupiny – někdo v rodině
či jiné
skupině vidí a někdo ne. Každý pak může číst způsobem, který
potřebuje.
Proč
má být
černotisk zvětšený? Proč je nejlepší tisknout černé na bílém?
Někteří
naši čtenáři jsou slabozrací, očima přečtou jen velký a kontrastní
tisk.
Na
co si ještě
člověk musí dát pozor?
Všechno
se do slov nevejde. Doporučujeme pročíst si hodnocení děl
z minulých
ročníků soutěže, např. z roku 2019.
Pořadatelé soutěže:
Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR
Sdružení Hapestetika