Tactus.cz
Hodnocení soutěže Tactus.cz 2017
Odborná
porota pracovala letos v tomto složení: Terezie Kochová (tyflopedka, Knihovna
hmatových knížek), Jaroslava Janíčková (výtvarnice, Sdružení Hapestetika),
Robert Vachule (tyfloped, SOU Aloyse Klára), nevidomí hodnotitelé Anastázie
Bendová (studentka Gymnázia Nad Alejí v Praze), Pavla Kovaříková
(výtvarnice, t. č. na MD), Cecílie Novotná (pracovnice Tyfloservisu
v Olomouci), Daniela Hladíková (vydavatelka knih pro nevidomé).
Porotci
posuzovali celkem 23 děl. To je sice méně než v předchozích ročnících,
ovšem kvalita děl byla celkově vyšší, nedošlo k vyřazování děl zcela
nevyhovujících kritériím hmatového prohlížení. Naopak vyšší procento
soutěžících se soustředilo na ilustrace a materiály, které jsou pro hmat
velice působivé. Máme z toho radost, mj. také proto, že pouze 3 díla
pocházejí z dílen našich dřívějších přispěvatelů; všichni ostatní autoři
soutěžili poprvé.
Naprostou
novinkou je použití 3D technologie pro tisk (nikoliv dosavadní vyražení)
Braillova písma – v soutěžní knize Zatoulané botky. Je dobře čitelné,
budeme mít nyní možnost ověřit jeho kvalitu prostřednictvím většího vzorku
nevidomých čtenářů.
Soutěžilo
se již tradičně ve třech kategoriích, ale do mezinárodní soutěže mohou – dle
jejích pravidel – postoupit pouze díla naší hlavní kategorie:
dětská beletrie
(hlavní kategorie), předmětová
pohádka, didaktická literatura.
Veliké
poděkování patří autorům, kteří svá díla věnovali do soutěže – v pozdější
prospěch dětských nevidomých čtenářů. Soutěžili jednotlivci i skupiny,
zapojily se i děti a studenti. Mnohá díla vznikla na základě
studentských seminářů. Soutěžili mj. žáci a studenti
–
Lauderových škol v Praze (4 díla),
–
ZUŠ v Novém Jičíně (1 dílo),
–
Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti (4 díla),
–
Střední pedagogické školy a Střední zdravotnické školy v Odrách (1
dílo),
–
Univerzity Hradec Králové (2 díla),
–
Univerzity Karlovy v Praze (1 dílo),
–
Gymnázia Nad Alejí v Praze (1 dílo),
–
Základní školy Václava Hejného v Červeném Kostelci (3 díla).
Všem,
kteří se napříště chtějí věnovat výrobě dalších knížek, nabízíme seminář: navštívíme
vás, přivezeme množství hotových knížek a přímo na nich ukážeme, jakých
kritérií si při tyflografické tvorbě všímat. Neváhejte tuto možnost využít,
vyvarujete se tak zbytečných chyb a vaše dílo může být mnohem kvalitnější.
I když
v následujících řádcích zazní kromě pochval též mnohá kritika, jsme si
vědomi skutečnosti, že kdo nic nedělá, nic nepokazí. Proto prosíme autory
knížek, aby přijali nejen pochvalu, ale i kritiku jako zpětnou vazbu,
pomoc a podnět pro eventuální budoucí práci. Hluboce se skláníme před
každým, kdo takto nezištně věnoval svůj čas a energii pro dobrou věc
a nebál se pustit do neznáma.
Soutěžní
díla budou zařazena do Knihovny hmatových knížek, kterou provozuje Asociace
rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR. Budou tak
k dispozici nevidomým čtenářům po celé Č
VÝSLEDKY SOUTĚŽE Tactus.cz 2017
Díla, která postoupila do druhého kola
(dle abecedního pořádku)
B dětská beletrie
D didaktická kniha
P předmětová pohádka
D Alberto Giacometti
B Cesta
B Čarodějův učeň
D Dotkni se historie
B Evžen Ptáček
B Hledej, bav se, počítej
B Kdo bydlí v lese
B Myška Eliška
P O krtkovi, který chtěl vědět, kdo se mu vykakal na hlavu
B O milé malé myšce
P O prasečí princezně
P O třech prasátkách
P Pavlíkovy ranní trampoty
P Pepíček uklízí pokoj
D Psí plemena
B Pohádka o ztracené prdelce
D Střípky z moderního umění
P Tři myšky
B Zatoulané botky
P Ztracený pavouček
Kategorie PŘEDMĚTOVÁ POHÁDKA
Tři ze sedmi děl této kategorie
postoupily do finále:
O krtkovi, který chtěl
vědět, kdo se mu vykakal na hlavu
O třech prasátkách
Pepíček uklízí pokoj
Pro velmi rozdílnou kvalitu děl nebylo
uděleno druhé místo.
Porota nakonec rozdala dvě oceněná
umístění:
1. místo
O krtkovi, který chtěl vědět, kdo se mu vykakal na hlavu
3. místo
Kategorie DIDAKTICKÁ KNIHA
Přestože bylo náročné porovnat
neporovnatelné,
porota přece udělila dvě oceněná umístění:
1. místo
2. místo
Hlavní kategorie DĚTSKÁ BELETRIE
Čtyři z devíti děl této kategorie
postoupily do finále
a postupují do mezinárodní
soutěže.
Nejobtížnější a nejdéle
diskutované bylo pořadí prvních dvou děl,
jednoznačně kvalitou přesahující
všechna ostatní.
Rozdíl mezi nimi byl minimální:
1. místo
2. místo
společné
3. až 4. místo
MIMOŘÁDNÁ UZNÁNÍ POROTY
David Linek
za
dlouholetou tvorbu v oboru reliéfní grafiky,
tentokráte
zvláště za soutěžní dílo Dotkni se historie
Vyučující
Mgr. Zuzana Nevřivová, ZUŠ Nový Jičín
Mgr. Renata Tylšová, ZŠ Václava Hejny v Červeném Kostelci
Mgr. Klára Braunová, Gymnázium Nad Alejí v Praze 6
akad. mal. Kamil Mikel, SUPŠ Uherské Hradiště
Mgr. Zuzana Nevřivová, SPdgŠ a SZŠ sv. Anežky České Odry
Mgr. Ivana Dražná, Lauderovy školy v Praze 2
za
vedení studentů při tvorbě soutěžních děl
Jiné Laně, z. s.
za
produkci vzniku a výroby oceněné inovativní knihy Zatoulané botky
Všem oceněným blahopřejeme!
Hodnocení jednotlivých děl
(dle abecedního pořádku)
B dětská beletrie
D didaktická kniha
P předmětová pohádka
1. D
Alberto
Giacometti
Adéla
Elblová, Marie Kubrická, Gabriela Kučerová, Barbora Polášková, David
Popelka, Natálie Sawczuková, Miroslava Urbánková, SPdgŠ a SZŠ sv. Anežky
České Odry
1. ročník
Autoři se neváhali pustit do nového tématu, které navíc ve
hmatovém zpracování není dosud k dispozici. Skvělý doplněk 3D plastiky je
nesmírně cennou součástí díla, srozumitelně představující Giacomettiho tvorbu.
Matriál plastiky je pro hmatové prohlížení výrazně příjemnější než místy
i ostré plošné obrázky. Bohužel je hmatu nejasný portrét umělce na titulní
straně. Dílo by bylo ještě lepší, pokud by obrázky byly přesnější (polohy
končetin, psí ocas apod.) a nepoužívala se perspektiva (podstavce).
Velikou chválu zaslouží knižní formát, vazba, snadná manilupace s knihou.
2. B
Cesta
Kateřina Janišová, SUPŠ Uherské Hradiště
Obrázky jsou vytvořeny s velikým porozuměním potřebám
hmatového vnímání. Jednotlivá prostředí (stránky) na první dotek přinášejí
velice intenzivní zážitek, každé prostředí je naprosto jiné, specifické,
výstižné. Hmatová pestrost je nejen mezi jednotlivými stránkami, ale také každá
strana nabízí množství jinak zpracovaného téhož materiálu. Jednoduchý text je
v souladu s hmatovou částí, krásné názvy míst. Velmi čistá práce, ani
nejtvrdší materiály nejsou ostré, naopak jsou pro prsty bezpečné a příjemné.
Strana se dřevem je příliš masivní, vozík by stačil podstatně subtilnější,
místo džínoviny by se lépe hodil méně třepivý materiál. Pochvalu rozhodně zaslouží
volba klučičího tématu.
3. B
Čarodějův
učeň
Veronika Burešová, SUPŠ Uherské Hradiště
Pěkná knižní forma, bytelná vazba. Přínosné jsou manipulativní
prvky, jen ne úplně dobře drží. Velmi výstižná je tráva, pěkné jsou 3D
postavičky. Bohužel na žluté stránce jsou objekty nabarvené barvou, která
pouští a špiní. Nádherná kniha kouzel, škoda, že v ní není také Braillovo
písmo. Použití výstižného peří trochu kazí příliš masivní – tímto peřím pošité
– postavy. Kočka by zasloužila výstižnější materiál, pro hmat se jedná spíše
o jemná peříčka než kočičí kožich. Velmi pečlivá práce, trvanlivé dílo.
4. D
Dotkni se historie
David Linek, Zuzana
Landsingerová
Kniha zkušeného autora dlouhé
řady didaktických knížek a obrázků. Skvělý počin pro nevidomé obyvatele
regionu. Nádherné obrázky historických budov plné detailů. Doporučujeme ovšem
kromě celku stavby jednotlivé detaily na následujících stránkách zvětšit, aby
bylo možné rozpoznat, jak vypadají. Titulu knihy by prospělo sdělit, že se
jedná o historické stavby města Chebu. Precizní práce.
5. B
Evžen
Ptáček
Eva Rozinajová, UHK
Velmi pečlivá práce. Vynikající je pestrost materiálů – každá
strana jiná, rozmanité materiály. Knihu lze sestavit do tvaru ptačí budky, což
bohužel nevidomé děti těžko ocení, pod rukama není tento úmysl zjevný. Kniha je
příliš těžká. Přebytečný materiál na stránky s textem – prospěl by
jednoduchý sešitek. Leporelo lze rozložit do zajímavého tvaru. Oblohu by
vylepšil jemnější materiál, psa vycpaný podložený čumák. Krásné trvanlivé dílo.
6. B
Hledej,
bav se, počítej
Michaela Rokačová, SUPŠ Uherské Hradiště
Jednoduché dílo pro nejmenší. Materiály jsou vybrané skutečně
dle hmatových kritérií. Rozložitelné na jednotlivé listy. Seno posoudili
nevidomí porotci spíše jako koňské žíně. Hmatově zajímavá titulní strana. Velmi
čistá práce. V jednoduchosti je síla!
7. B
Kdo bydlí
v lese
Michaela Šámalová
Velmi precizní práce, pečlivost připevňování. Nesmírně cenné
ztvárnění principu překrývání, vykukování objektů jen zčásti v pozadí.
V porotě se objevily různorodé názory na použití některých prvků – jsou-li
skvěle výstižné nebo trochu kýčovité. Výborná volba materiálů na zvířata,
škoda, že chybí končetiny. Vynikající drápy medvěda. Prospělo by lepší vložení
textu – ostré vyčnívající rohy fólie jsou nepříjemné pod ruku. Cenný příspěvek
k porozumění, jak ztvárnit 3D objekty v ploše – práce přesně
vystihuje rozmezí 3D-2D.
8. B
Malé
kočičce se nechce spát
Lucie Čermáková, Eliška Knapovská, ZŠ Václava Hejny Červený
Kostelec 5. ročník
Prvotina dětských autorů. Pro nevidomé se jedná o cennou
ukázku práce vidících dětí.
9. B
Malý průvodce Prahou
Anežka Petráková, Tereza Pišlová, Radka Čermáková, ZŠ
Václava Hejny Červený Kostelec
Prvotina dětských autorů. Pro nevidomé se jedná o cennou
ukázku práce vidících dětí.
10. B
Myška
Eliška
Petronela Weberová, UK Praha
Precizně provedená práce, pevné, trvanlivé. Autorka se vyhnula
suchému zipu, jehož našité kousky jsou nepříjemné a často v knihách
ruší hmatové prohlížení. Velmi příjemná kapsa na klasický zip! V myšce je
zašitý magnet – škoda, že kovový podklad stránek je v knize jen místy. Zašitý
magnet je vynikající způsob připevnění. Límec kabátu vypadá jako vlasy, peřinu
by vylepšilo přišití po celé spodní straně. Zvláště nevidomí členové poroty
ocenili nápisy obchodů (bohužel připevněné tak, že okraje jsou při prohlížení
ostré, zvedají se), kalendář jako ukazatel jara, pohyblivé sluníčko, které může
zmizet za mrakem. V textu je několik gramatických chyb. Nepovedená
podzimní básnička. Pěkné, čisté šití.
11. P
O krtkovi,
který chtěl vědět, kdo se mu vykakal na hlavu
Petra Benedíková
Přiblížení reálného tématu, které lze v běžném životě
nevidomým těžko zprostředkovat. Dílo nabízí spoustu možností – sestavování psí
boudy, plnění krtince (s výplní si lze samostatně hrát), porovnávání zvířecích
exkrementů, hmatově velmi vynalézavě a výstižně ztvárněných. Velmi dobře
upraven text – vzhledem k potřebám hmatového porozumění. Vynikající volba
psa, který stabilně drží na všech čtyřech a má proporcionálně odpovídající, hmatu zřetelnou stavbu těla. Psí
bouda je poměrně těžká a trochu nebezpečné (a zvukově náročné) je
sklapování střechy. Je otázkou, zda by nebylo možné použít lehčí materiál při
zachování pevnosti a trvanlivosti.
12. B
O milé
malé myšce
Jana Dynková, SUPŠ Uherské Hradiště
Pečlivá práce, mnoho pěkných nápadů. Nejlepší stranou je
silnice, zdařilá je hmatově, zvukově i čistým provedením. První strana
bohužel lepí prsty. Výborný nápad s hřebeny, ale pro hmat gumičky
nevyznívají jako tráva ani kousky balónků jako listy. Krásný žebřík nad
nepořádkem, jen zakončení molitanem není pro hmat příjemné.Vynikající peří
s příliš masivním pouzdrem. Kniha by zasloužila řádnou vazbu. Čisté, velmi
přehledné, různost prostředí přináší pestrost vjemů.
13. P
O prasečí
princezně
Johanna Zezuláková, Eliška Weislová, Markéta Krumphanzlová,
Lauderovy školy Praha – tercie
Ucelená, trvanlivě provedená, pěkná pohádka. Zdařilé dětské
dílo.
14. P
O třech
prasátkách
Matyáš Drda, František Štindl, Krištof Janeček, Lauderovy školy
Praha – kvarta
V jednoduchosti je síla a velká přednost. Vylepšit by bylo
možné vlka – na negativní postavu je hmatově až moc příjemný. Nevidomí čtenáři
by jistě uvítali také upevnění lehkých a neslyšných prasátek (např.
magnetem), aby je při hmatovém prohlížení neodsunuli do neznáma. Ukázková
vynikající práce se symboly. Na mladé autory velmi dobrý výkon.
15. B
O
zatoulaném beránkovi
Eliška Hejnová, Denis Hejna, Václav Hošek, ZŠ Václava Hejny
Červený Kostelec 5. ročník
Prvotina dětských autorů. Pro nevidomé se jedná o cennou
ukázku práce vidících dětí.
16. P
Pavlíkovy
ranní trampoty
Michaela Šámalová Žaneta Špánková, Klára Braunová a
Velmi zdařilý veselý text – jen Braillovo písmo je slabě čitelné
(druh fólie). Také při hledání předmětů je řada vtipných momentů. Doporučovali bychom
jednotnou velikost oblečení a obuvi (boty pro nejmenší až čepice pro
dospělé).
17. P
Pepíček
uklízí pokoj
Monika Ječná, Lenka Kohoutová, UHK
Velikou předností díla je použití hmatově velice příjemné
přihrádkové skříňky, dobře se s ní pracuje. Příběh nabízí možnost obměny,
ke stejné skříňce by mohlo patřit i několik různorodých textů.
18. D
Psí
plemena
Helena Formánková, Klára Novotná
Ucelené dílo encyklopedického typu prvně představuje tuto
tématiku nevidomým. Vynikající text – odborný, zároveň srozumitelný
i laikovi. Hmatovému zážitku i informaci přispívají volné,
nepřilepené uši a ocasy. Použito množství rozmanitých materiálů. Psi tvarově
výstižní. Za úvahu by stálo vypořádat se s výškou reliéfu vyobrazených psů
– knihy se příliš rozvírají. U největšího dílu opačně vložený text, lépe
by se navíc hodil na šířku (vazba na kratší straně). Doporučujeme doplnit
seznam uvedených plemen.
19. B
Pohádka o
ztracené prdelce
Vlasta Šedivá, Ivo Rek
Kniha, kterou si musí každé dítě zamilovat. Řemeslně velmi čistá
práce, dopracovaný každý detail (např. i tvar kapsičky na CD). Krásný
veselý text – navíc namluvený – v souladu s obrázky. Interaktivní,
manipulativní prvky. Vysoká funkčnost, esteticky nesmírně působivé. Pevná vazba
umožňující plné rozložení knihy. Destička kovu po okrajích lehce ostrá.
Vydařená obálka knihy jako peřina (včetně nítěných knoflíků). Vynikající způsob
připevnění listů na poslední straně. Dílo postupuje do mezinárodní soutěže jako
první v pořadí, je ovšem otázkou, zda bude český humor na citlivé téma
přijat. Vynikající kniha je výsledkem rok a půl trvající práce
a nesčetných konzultací.
20. D
Střípky
z moderního umění
Stela Demová, Kateřina Janovská, Tereza Jelínková, Klára
Kubálková, Klára Matonottová, ZUŠ Nový Jičín
Vysoko zadaná laťka – chvályhodná myšlenka zprostředkovat
moderní vizuální umění nevidomým. Je velmi obtížné co nejvěrněji obrazy
ztvárnit hmatným způsobem a nabízí se otázka, zda – nebo spíše
u kterých děl – je to vůbec možné. Zda spíše upřednostnit informační věrnost
nebo nabídnout hmatový umělecký prožitek; obojí dohromady je těžko
zkloubitelné. Porota se shodla, že technika slepotisku se k těmto účelům
příliš nehodí. Ačkoliv je hmatná a velmi příjemná, je pro hmat zároveň
málo sdělná, nevýrazná, jen slabě vypovídající. Výkřiku Muncha chybí typické
prolnutí, rozvlnění, obličej ve výkřiku (a postava samotná) není
dominantou obrazu, stejně tak u Goghova Autoportrétu se hlava ztrácí ve
výraznějším pozadí (v textu se píše o autorově opačném záměru). Také
Picassova Dora by zasloužila konzultaci, některé prvky jsou skvěle zpracované,
jiné by pro hmat potřebovaly pozměnit. Naopak skvěle zpracovaný je Miróův
Svítící pták – tímto směrem by se výběr obrazů ke hmatovému ztvárnění mohl
ubírat. Také Arpův Límec a vidlička je výborně proveden, obraz by ještě
vylepšil výběr hmatově kontrastních materiálů pro různé barvy. Celá práce
fantasticky řemeslně zpracovaná, lehká na váhu, na rozdíl od mnoha soutěžních
děl provedená skutečně v maximálně zdařilé knižní formě. Vynikající
výkon žáků ve věku 13 až 18 let. Pro inspiraci lze porovnat s korejským
dílem Enjoying Famous Paintings z mezinárodní soutěže Typhlo&Tactus
2011.
21. P
Tři myšky
Rudolf Preiss a Matěj Čech, Lauderovy školy Praha – tercie a
kvarta
Jednoduchá čistě zpracovaná předmětová pohádka. Dílo by bylo
možné vylepšit použitím skutečných zámků, v případě auta i skutečných
klíčů. Velmi pěkné myšky.
22. B
Zatoulané
botky
Kateřina Kubánková, Kateřina Zemanová, Marek Valíček, Jiné Laně,
z. s.
Řemeslně bezchybná práce. Obdivuhodný je malý objem knihy
obsahující tolik stran. Hravé, pohyblivé prvky, vynikající kontrastní barevné
provedení pro slabozraké. Převratný, prvně použitý je způsob tisku Braillova
písma: nikoliv obvyklým vyražením bodů, ale tištěním 3D technologií – na
digitálním stroji Scodix, který dovede velice přesně nanášet silnou vrstu UV
laku. První stroj byl do ČR přivezen v roce 2015, nyní jich je
v tuzemsku 5 ks. Text díla je malinko pozadu ve srovnání
s vysokou kvalitou ilustrací. Doporučujeme v české knize použít celou
českou abecedu, magnety sjednotit dle polarity. Vynikající dílo je výsledkem
šestiletého hledání, práce a konzultací, úsilí autorů, Studia Činčera
a tiskárny Tiskap.
23. P
Ztracený
pavouček
Sára Graccová, Kamila Zbořilová, Rebeka Hapalová, Rozálie
Drdová, Ester Böhnischová, Lauderovy školy Praha – prima
Pěkná práce mladých autorů. Spousta dobrých nápadů – např. pytlík čaje. Ne úplně dobře vystižené jablko a mrkev. Zajímavé číslování stran.